Walking The Ward II - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van ElizeenWerner Wolf - WaarBenJij.nu Walking The Ward II - Reisverslag uit Mutolere, Oeganda van ElizeenWerner Wolf - WaarBenJij.nu

Walking The Ward II

Door: Werner van der Wolf

Blijf op de hoogte en volg ElizeenWerner

17 Februari 2013 | Oeganda, Mutolere

(Ten eerste, allen bedankt voor het lezen en de reacties. Ik heb in het verhaal hieronder de antwoorden op de lezersvragen. Leuk dat jullie ze stellen, ik probeer graag antwoord te geven.)

Verhalen zijn het. Achter elke hoek, achter elk vies kledingstuk. Elke vierkante centimeter heeft een geschiedenis en het is niet altijd gemakkelijk om achter die verhalen te komen. De grootste oorzaak is toch wel het taalverschil. Oeganda is van Engeland geweest, maar het grootste deel van de bevolking spreekt het gewoon niet. Met name iedereen boven de 25 jaar is gewoonweg analfabeet. Een andere reden waarom de verhalen zo lastig los te peuteren zijn is omdat ik denk dat niet elke oegandees zijn verhaal wilt doen aan deze muzungu. Maar soms, ja heel soms dan krijg ik de deur op een kiertje om eens te kijken in de woonkamer van deze man of vrouw.
De meeste huizen hier zijn ook niet groter dan 16 vierkante meter. Met name die van de Batwa’s, das een pygmeeën stam hier in de buurt, zijn echt heel erg klein. Wij zouden er niet eens ons vee in los laten, maar hier huizen hele familie met hun vee in die krotten. En ja das natuurlijk vragen om problemen. Het is een wonder op zich dat alles zo lang goed gaat. Dat iedereen leeft en doet. Het is een totaal ander zijn, dan bij ons. De meeste mensen hebben ook niet meer nodig en zijn tevreden met hun eigen zooitje.
En dat zooitje dat nemen ze dan ook mee als ze naar het ziekenhuis gaan. Je hebt de patiënt, die ligt in zijn bed, en je hebt de care-takers, dat zijn de familie die voor eten, drinken en allemaal andere dingeni zorgen. Deze liggen er dan onder. Want een chaosi is het. ’s Ochtends worden alle wards (afdelingen) schoongemaakt en de smerigheid stroomt dan langzaam weg om dan binnen 2 uur tijd weer allemaal te niet gedaan te worden. Ik loop ’s ochtends rond kwart voor negen na een rustig ontbijtje naar het ziekenhuis. Ik ga dan altijd via de kinderafdeling en niet via de hoofdingang. Daar stikt het van de bedelaars en de zielenpoten die je de hemel in prijzen voor het werk dat je doet. Das een keer leuk, das twee keer leuk, maar de derde keer ben ik het zat en sommige weten hoe ik dan kan reageren. Das carrière technisch gezien niet handig hier, dus ik loop wat om. Na de kinderafdeling komt ik langs de surgical ward. Een parfum komt mij te gemoet, een combinatie van grond, zweet en urine, godzijdank dat het schoon wordt gemaakt. Ik sla rechts af en ik loop naar de afdeling die ik onder mijn hoede heb, de medical ward. 50 bedjes schoon aan de haak. Normaal gesproken doet een Oegandeese arts dat, maar die komt soms niet, soms wel en soms zit hij in de bar. Ja deze jonge Oegandees is arts, komt uit een goed gezin en heeft net buiten het ziekenhuis terrein de Winners Bar opgezet, waar ze heerlijke biertjes hebben en waar het goed vertoeven is om Engels voetbal te kijken.

Ik trommel de zusters op en ik begin een rondje te doen. Veel malaria, heel erg veel malaria. Ongelooflijk veel malaria. Ook als het onderzoek negatief is, maar de klachten passen er wel bij dan behandelen we ook voor malaria. Dus ik vraag aan die hoofdzuster “Why don’t we have musquito nets here? Because is the most common disease in this part of Uganda?”
De dikkerd in haar witte pakje en haar witte hoofddeksel dat als een sluier over haar rug valt kijkt mij aan. Om haar en mij staan zusters en broeders in het blauw gekleed, die zijn in opleiding tot verpleegkundige, daar moet ik dan mijn behandeling aan toe vertrouwen.
“A normal musquito net costs 8000 shilling and a treated one costs 12000, that is really expensive and the hospital cannot effort. We have 150 beds, so that is a lot of money”. Ik bereken efes snel dat dat 1.8 miljoen Oegandeese shilling is. Das ongeveer 600 euro, owkee dat gaat deze jongen dus niet doen. Maar ik bedacht toen van, wat nou als we horren plaatsen voor alle ramen, ventilatiekanalen en deuren. Nou dan heb je er voor de medical ward alleen al 22 voor de ramen nodig, 11 voor de ventilatiekanalen en 7 voor de deuren. Dat wordt dus niks. En daarnaast dan gaan die mensen naar huis en daar hebben ze het ook niet.

Je kan hier als dokter niet zo heel erg veel doen als het niet geen tropsiche geneeskunde is. Hoge bloeddruk, suikerziekte, kanker het komt hier ook voor, maar de behandeling kennen ze niet en die is er ook vaak niet. En als je dan nog met een stel studenten staat, die wel heel erg goed hen best doen, maar er eigenlijk geen reet van kunnen dan schiet het niet op.
En ze vroegen of ik een lecture wilde geven over hartfalen. Nou ik heb het geweten. Ik dacht ze willen de klinische tekenen en de behandeling weten, want ja dat is het belangrijkst voor hen. Wat blijkt dan willen ze de gehele pathofysiologie weten. Of het nou mij uitdagen was of echt pure interesse ik weet het niet, maar Dr Wolf, heeft ze daar een universitaire les pur sang gegeven. En toen ik afsloot dat het voor hen eigenlijk beter was om de ziekte te herkennen in plaats van de gehele ontstaanswijze zouden weten toen waren ze het daar mee eens.

Je moet hier kijken naar wat je kan doen en niet naar wat je niet kunt doen. En das lastig, er lastig.
Vorig weekend zijn er twee mensen overleden op de medical ward. We konden niks doen, de spullen en de medicijnen waren er niet. Een was een jonge man van 32, ’s ochtends zat hij nog koortsig en pijnlijk in bed, zijn zoontje of dochterje naast hem. We hebben hem geopereerd, maar hij heeft het niet gehaald. De keizersneden trouwens wel, allemaal gezonde, mooie kindertjes.
Als je hier een herseninfarct krijgt, dan ga je dood. Ik loop ’s avonds nog efes een rondje, de belangrijkste reden is dat ik ga kijken of de medicatie is gegeven en dan liggen er soms een aantal nieuwe patiënten. Ja dan laten de zusters niks van zich horen. En daar lag iemand halfzijdig verlamd. De verpleegsters kennen het niet en weten niet wat ze moeten doen. Ik kan ook niks meer doen en ik loop langzaam terug onder de sterren hemel. Op de terugweg via de kinderafdeling kom ik daar ook een nieuw jong patientje tegen, 7 maanden oud en ligt al aan het infuus. Reageert nauwelijks en alle kracht is er uit. Afgrijselijk dat je deze kinderen niet naar de intensive care kan sturen. Maar deze kleine leeft nog. Een beetje vocht, beetje zout, beetje antibiotica. Das mooi, heel erg mooi!! Toch eentje gered.

Als je een goede dokter bent dan krijg je een koe! Ja mensen! En als je een jonge dokter bent dan vragen alle zusters hier of je getrouwd bent en of ze bij je langs mogen komen. Ze willen mee naar Nederland. Dus na een paar dagen was ik dat al helemaal zat. Ik zat eens te bedenken bij wie ik het verhaal nou het beste kon zeggen. Wie is de grootste kletskous. Natuurlijk de hoofdzuster. En nadat ik haar had gezegd dat ik mijn vrouw en kinderen mis, heb ik er geen last meer van gehad.

Goed voor zo ver walking the ward, elke dag verbaas ik mij weer, elke dag weer een nieuw verhaal. Kinderen zonder ouders, HIV, tuberculose in de isolatie, das hier allemaal heel erg normaal dus wees allemaal blij in Nederland!

Mijn oude man is morgen jarig. Pa ik hou van je en ik wens jullie een geweldige dag toe!! Ik heb een pracht cadeau voor je:P

Groet uit mijn hart!!

Wurn

PS: gitaarspelen was een groot succes:P
PS2: voor iedereen die mee gaat van de zomer: lees het boek ‘Een rugzak vol condooms’ van Meike Schulte, is een prachtige dame die een prachtig verhaal heeft geschreven over haar reis in Oeganda in 2007. Gelukkig is het hier nu beter.

  • 17 Februari 2013 - 13:00

    Melin:

    Ik ben nu ook in het eend/geit boek bezig en geniet enorm van de eerlijke kijk in de afrikaanse wereld. Wat jammer dat ze niet door Oeganda zijn gegaan. Ik vind het boek helemaal super, ongelofelijk wat ze allemaal hebben meegemaakt en hoe ze keer op keer zijn geconfronteerd met zowel het corrupte als het uiterst behulpzame afrika. Dank voor je boekentip! Dat moet ik lezen.
    Ik heb bewondering voor de manier waarop je met alles om je heen omgaat. Ik begrijp uit je verhaal dat het voor jou ook niet altijd even makkelijk is, maar je doet het toch maar. Je vindt er je weg in.
    Ik vind het nu wel lastig om te begrijpen hoe je daar zinvolle hulp kunt geven. Als ik in het boek lees dat hulp vaak lui maakt, niet wordt gewaardeerd of niet werkt, dan begin je wel te twijfelen. Wat is wijsheid? Daar moet jij nu toch ook wel enig inzicht in hebben gekregen.
    Voor nu: ga zo door, blanke dokter! Moet ik nog op google een plaatje van een vrouw met kinderen voor je zoeken? Kun je in een fotolijstje op je nachtkastje zetten...oh wat mis je ze!!
    Xx Melin

  • 18 Februari 2013 - 15:30

    Pa, Mama En Rambo:

    Beste Werner,

    Het is weer een geweldig mooi reisverslag. We hebben het weer met plezier gelezen.
    Je probeert het onmogelijke mogelijk te maken. Fantastisch.

    Wij houden ook van jou. Arie heeft besloten om enkele streepjes weg tehalen.

    Zijn er ook nog bijzondere tropische vogels bij jou in de buurt?

    We kijken uit naar je volgende verslag.

    Kus (O)pa en (O)ma.

  • 18 Februari 2013 - 19:13

    Ton En Lia:

    Hoi doc.Werner,
    Wat een verhaal weer, we werden er een beetje stil van. We weten het ,maar dan toch.!!!Het is niet voor te stellen hoe primitief deze mensen leven. Jij leeft en ervaart dat van dichtbij. Hopelijk gaat het ooit beter worden, maar dat gaat heel langzaam.Jij levert een mooie bijdrage.!!!!
    Verschrikkelijk dat er mensen dood gaan omdat er geen medicijnen zijn(.daar word je toch opstandig van. Hopelijk kun je alles goed verwerken en vooral met het machteloze gevoel omgaan.) De mensen zelf zijn zij zich daar bewust van ?? Of accepteren ze dit gewoon en zijn ze het gewend.?? Je hebt het over malaria, er is geen oplossing voor. Je hebt het ook over hoe onhygienisch ze leven zelfs met dieren. Is het daarom niet beter de mensen een tetanus prik te geven???? Op tv is er een promotie filmpje over. Misschien te beginnen met de pasgeboren baby"s??? Of is dat ook een geld kwestie?? Of hebben we dat helemaal mis???

    Ze weten dat je getrouwd bent en een kind hebt. Dus die koe ga je krijgen.!!! Wij zijn benieuwd hoe je dat beest naar huis gaat krijgen.

    We zien weer uit naar je niieuwe ervaringen, zo beleven wij het een klein beetje mee.
    Groetjes en pas goed op je zelf.





  • 19 Februari 2013 - 16:43

    De Tandarts:

    Lekker Werner! Supermooi dat je nu zelf in zo'n ziekenhuis staat, weet je ten minste waar je over praat en wat belangrijk is daar. Als je aan wat gaas kunt komen kun je waarschijnlijk wel een endje komen met de ramen. Tactisch aangepakt met je vrouw en kinderen, maar waarschijnlijk laten ze je nog niet met rust. Ik wil graag wat horen over de avances, maar das misschien voor een andere keer ;)

    Je ziet wel een hoop ziekte en sterfte daar, maar vergeet niet dat het met je invloed alleen beter geworden is. Hou je taai!

  • 19 Februari 2013 - 16:53

    Viola:

    Hé Werner,

    De verhalen komen binnen hoor, het maakt behoorlijk wat indruk. Moeilijk hoor de machteloze positie die je maar moet aannemen. Ik ben blij met ons kikkerlandje! Zoals je zelf al beschrijft, wees trots op de hulp die je ze wel kan geven. Van mij kan je daarvoor honderden koeien krijgen.
    Als morgen mij de urine, poep en zweet lucht tegemoet komt, wanneer ik iemand zijn kamer inloop, zal ik zeker aan je denken. Je bent een topper!
    Je maakt me benieuwd naar je nieuwe ervaringen.

    Liefs Viola

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

ElizeenWerner

Actief sinds 25 Jan. 2013
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 42571

Voorgaande reizen:

11 Februari 2016 - 11 Februari 2016

Oeganda 2016

30 Januari 2013 - 23 Maart 2013

Mutolere 2013

Landen bezocht: