De Springspinnen van Obukitei - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van ElizeenWerner Wolf - WaarBenJij.nu De Springspinnen van Obukitei - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van ElizeenWerner Wolf - WaarBenJij.nu

De Springspinnen van Obukitei

Door: Elize en Werner

Blijf op de hoogte en volg ElizeenWerner

11 Februari 2016 | Oeganda, Soroti

Vanwege logistieke redenen gebruiken wij wernervanderwolf.waarbenjij.nu.
Echter we reizen natuurlijk samen.

Na een liefdevol ' tot ziens' , ' let goed op elkaar' en 'als er wat is dan moet je het zeggen', vertrokken wij vol liefde naar Oeganda.
Na een vermoeide periode in Nederland werden we warm (lees tropisch warm) onthaalt op Entebbe door Dinnah en Alex.
En daar stond hij dan: de lange slungel uit Amuria met krukken en hij heeft alles voor ons geregeld.

Eerst gingen we nog naar het Lake Victoria hotel om de tandextractiemiddelen op te halen die de KLM (renee bedankt!!) had geleverd voor ons!

En nu 3 weken later zitten we in een muf, benauwd hok in Soroti, Teso, noordwest Oeganda, te zweten achter een veel te klein beeldscherm in een land dat zich op maakt voor de presidentsverkiezingen.
Maar maakt u zich geen zorgen het is veilig, rustig en de sfeer is positief!
We hebben het veel mensen gevraagd en iedereen is er van overtuigd dat de vrede bewaard zal blijven na de misdaden van krokodillenvoerende koningen van schotland.

Maar goed het is dus warm, heet, schraal heet, 's ochtends gaat het nog wel, maar na 11.00 uur schuilen wij en rusten wij.
Van de nattigheid van Kampala naar het droge seizoen in Amuria.
Er zijn zelfs kleine wervelwinden en de hagedissen genieten van de warmte.

Wat hebben we nou allemaal uitgevoerd de afgelopen weken zult u wel denken? Nou eigenlijk best wel wat:
-de vloeren van de school zijn geegaliseerd. Dit betekent dat de studenten en de leerkrachten niet meer aankomen met schone voeten en vertrekken met zandvlooien erin.
-een veranda om de school gemaakt, zodat deze niet wegspoelt in het natte seizoen, iets wat de niet nader te noemen organisatie heeft nagelaten te doen
-trainen van de twee nurses in het health centre
Volgende week doen we zelfs een toets en als ze deze halen krijgen ze een heus certificaat.

Maar is het allemaal koek en ei. Nee?
Wat moet je antwoorden als mensen ons vragen: is er in jullie land ook armoede? en dan loop je naar een moeder die blind is door de gevolgen van HIV.

Een korte illustratie van onze waarnemingen:
Soms weten wij ons geen raad meer, waar moeten we beginnen? De pomp is stuk en wordt niet gemaakt, de overheid plaatst, maar het onderhoud is voor de gemeenschap. Gele urine is ongezond, net zoals borstvoeding geen HIV kan overbrengen. Dat is twee keer lokaal geloof dat wij niet gaan uitbannen. Een egel ligt een hele nacht en dag klaar te stomen onder een waskom, zodat wij hem kunnen zien. Leedvermaak van een blinde vriend. Na 5 minuten snelt hij weg.
De oogst die ernstig mislukt door de droogte. SOA's zijn de fout van vrouwen en met je partner behandelen is moeizaam...
Een tv hoort kennelijk in een health centre, maar daarvoor hebben wij een stok gestoken.
De voetbal bestaat uit bijelkaar gebonden plastic zakken, die steeds beter zichtbaar worden in het boomloze landschap. Fuel is te duur, bomen zijn goedkoop.
Het systematisch in brandsteken van stukjes landbouwgrond resulteerde bijna in gegrilde geit.
Marihuana steekt de kop en TB, joh dat hebben we niet.
Bidsprinkhanen verstoren ons avondeten boven een aanstekelige spaarlamp. Onze hut heeft naast Leo lizzard ook licht en alles veilig opgeborgen en stofvrij...
Het stenen bruidsbed is HIV gevoelig en dat stigma viert hoogtij.
Waar te beginnen?

Vorige week bij de blinde dame gezeten. Ze zit in lompen op de grond met haar jongste telg, ironisch Abraham genaamd, half naakt op haar schoot. Man lief, mager, onverzorgd, maar vriendelijk, haalt stoelen. Martin (een van zusters in het health centre), Alex en de jongste bewaker zien het met argusogen aan hoe de kip met 9 kleintjes over de verdroogde mais tokken en de kleine zaadjes eten om vervolgens naar het verse kalf te rennen.
Niet te overhaast, eerst masseren. Hij is Alex zijn neef. Moeder ziet haar kind letterlijk nooit opgroeien.
Of we iets aan de ongecontroleerde bewegingen en de blindheid kunnnen doen? Ze zijn al naar Soroti, Kumi en Tororo geweest en hij laat de schriftjes zien die gebruikt worden als elektronisch patienten dossier. Daarin staat AIDS related psychoses.
Maar ze neemt geen medicatie voor HIV, want daar wordt ze raar van in het hoofd.

Obukitei (kijk terwijl je inschenkt - in ateso) is echt het ijzeren tijdperk met een mobiele telefoon.
Maar wij hebben het goed! Heel erg goed!
En die springspinnen, die beestjes van 1 cm, die zitten er best!

Groet uit ons hart!

Elize en Werner

PS: volgende keer vanaf het victoriameer

• 13 Februari 2016 - 20:52

Jacqueline :

Leuk dat jullie met het blog begonnen zijn. Fijn om de avonturen te kunnen volgen. Kus van moesje